De overname van Giphy door Facebook, een zoekmachine voor grappige reactiebeelden, wordt onderzocht door de Britse mededingingsautoriteit.
Giphy’s uitgebreide bibliotheek met korte video-animaties in een lus is enorm populair in de apps van Facebook.
Maar het biedt ook animaties voor concurrenten zoals TikTok, Snapchat en Twitter.
Nu onderzoekt de Britse Competition and Markets Authority (CMA) of de aankoop een probleem is.
Het heeft een handhavingsbevel naar Facebook gestuurd, waardoor elke fusie van de bedrijven effectief wordt tegengehouden totdat het onderzoek voorbij is.
Bij de aankondiging van de overname in mei van dit jaar zei Facebook dat de helft van het verkeer van Giphy afkomstig is van Facebook-apps, waaronder WhatsApp en Instagram.
Maar het zei ook dat de deal – ter waarde van een gerapporteerde $ 400 miljoen (£ 317 miljoen) – geen gevolgen zou hebben voor deals met andere partners.
De CMA zei echter dat zij aan het onderzoeken was of de overname al dan niet “naar verwachting zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van de concurrentie”.
Het nodigt opmerkingen uit tot 3 juli, zonder datum voor zijn besluit.
Maar de handhaving betekent dat Facebook het bedrijf, het personeel en de technologie van Giphy gescheiden moet houden van Facebook zelf – tenzij het vooraf schriftelijke toestemming krijgt van de CMA.
Facebook zegt dat het van plan is het bedrijf in zijn Instagram-team te introduceren, waar de “stickers” die Giphy levert het populairst zijn.
Een woordvoerder van een Facebook-bedrijf zei dat Giphy “het aanbod van Instagram verbetert door mensen meer functies en tools te geven”.
Ze herhaalden ook het eerdere standpunt van het bedrijf dat andere bedrijven die Giphy gebruiken, geen toegang tot het platform zouden verliezen.
“We zijn bereid om regelgevers te laten zien dat deze acquisitie positief is voor zowel consumenten, ontwikkelaars als makers van inhoud”, zeiden ze.
De fusie van Facebook en Instagram werd in 2012 onderzocht door het Office of Fair Trading, dat deze problemen vroeger behandelde. Het heeft ervoor gekozen de zaak niet verder te behandelen.
Het is niet de eerste keer dat er bezorgdheid wordt geuit over de Facebook-Giphy-deal, met vragen over het toegangsniveau van Facebook tot de gegevens van zijn concurrent via de dienst.
In mei, kort na de aankondiging, vertelden sommige Amerikaanse senatoren de Verge dat ze dergelijke zorgen hadden.
De republikeinse senator voor Missouri, Josh Hawley, zei: “Facebook blijft zoeken naar nog meer manieren om onze gegevens te verzamelen … Facebook wil Giphy zodat het nog meer gegevens over ons kan verzamelen.”